Helpt meditatie bij slaapproblemen?

Een goede nachtrust is essentieel voor je gezondheid. Als je niet goed slaapt, ben je overdag moe en futloos. Dit heeft invloed op je gezondheid, prestaties en geluk. Helpt meditatie bij slaapproblemen?

Slecht slapen heeft grote invloed op je leven

Slecht slapen heeft veel invloed op je leven, meer dan ‘een beetje moe’ zijn. Als je slecht slaapt word je ’s ochtends niet uitgerust wakker. Je kunt je ogen nauwelijks open houden en hebt het gevoel alsof je zó uit je slaap gerukt bent.

Overdag ben je moe en heb je weinig energie. Hierdoor ben je eerder geïrriteerd, kun je je slecht concentreren en ben je negatief. Je bent sneller vatbaar voor stress en waarschijnlijk ook niet zo gezellig voor je collega’s en familie.

En vaak, als je dan éindelijk weer in bed ligt, kun je de slaap maar moeilijk vatten. Je bent moe, maar het lukt je niet goed om in slaap te vallen. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht.

Wat gebeurt er als je mediteert?

Met meditatie richt je jouw aandacht op één ding. Je adem, een stem, een object… Telkens als je afdwaalt breng je je aandacht weer terug. Uiteindelijk merk je dat gedachten die in je opkomen niet meer storend zijn maar gewoon als kleine wolkjes voorbijdrijven.

Op deze manier ‘train’ je je hersenen. Het brein verandert namelijk als je regelmatig mediteert. Zo is er bij mensen die mediteren minder hersenactiviteit in de gebieden die gerelateerd zijn aan angst en depressie en juist meer hersenactiviteit in de gebieden die gerelateerd zijn aan het verdragen van pijn.

Daarnaast train je je hersenen om minder bezig te zijn met gedachten over het verleden of de toekomst en om meer in het huidige moment te zijn. Dit zorgt ervoor dat je minder snel afgeleid bent, minder vatbaar bent voor stress, je fijner voelt én beter kunt slapen.

Ook interessant: Voordelen van meditatie: waarom beginnen met mediteren?

Val beter in slaap door meditatie

Want ja, meditatie verbetert de kwaliteit van je nachtrust. Je brengt je lichaam en mind tot rust en zet alle prikkels van de dag opzij. Hierdoor ga je veel meer ontspannen de nacht in én slaap je beter en langer. Je leert om te gaan met storende gedachten die je anders uit je slaap houden.

Ook op de lange termijn zorgt meditatie voor een betere nachtrust. Door regelmatig te mediteren neemt het slaaphormoon melatonine toe, waardoor je sneller en beter in slaap kunt vallen. En ’s nachts beter slapen heeft ook overdag effect! Je bent energieker en voelt je uitgerust.

Heb jij last van een slaapprobleem zoals slaapapneu of insomnie? Overleg dan altijd met een medisch specialist of slaapdeskundige. Meditatie kan helpen bij slaapproblemen, maar mag niet gezien worden als vervanging van medisch advies.

Must read: Hoe moet je mediteren? Mediteren in 5 stappen

Geleide slaapmeditatie bij slaapproblemen

Kan jij moeilijk in slaap komen en wil je beter slapen? In Meditation Moments staan slaapmeditaties van 3, 7, 10, 15 minuten en lange meditaties van 20 en 30 minuten. Verdiep je in de wereld van de meditatie. Heb je weinig tijd? Begin dan met een korte meditatie van een paar minuten. Uiteindelijk vind je het misschien heerlijk om wat langer te mediteren. Bereid je voor op de nacht en word uitgerust wakker!

Slaap lekker!

Download de app in de Google play of Apple app store.

Michael Pilarczyk

Michael is oprichter en stem van Meditation Moments.
De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer de app gratis!

Wij gebruiken cookies om het bezoek op de website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken.
AkkoordPrivacy instellingen

AVG

  • Google Analytics
  • Facebook Pixel
  • Pinterest Tag
  • AdRoll-pixel

Google Analytics

Onze website gebruikt een Google Analytics tracking-code. Deze houdt bij welke pagina’s je op onze website bezoekt. Op die manier kunnen wij jou online beter bedienen. Op het gebruik van Google Analytics zijn hun algemene voorwaarden en hun privacybeleid van toepassing.

Facebook Pixel

Onze website gebruikt de Facebook Pixel. Deze houdt bij welke pagina’s je op onze website bezoekt. De Facebook Pixel zorgt ervoor dat jij op Facebook relevante content van Meditation Moments te zien krijgt en dat onze advertenties beter op jouw behoeftes worden afgestemd. Op die manier kunnen wij jou online beter bedienen. Op het gebruik van deze social media zijn hun algemene voorwaarden en hun privacybeleid van toepassing.

Pinterest Tag

Onze website gebruikt de Pinterest Tag. Deze houdt bij welke pagina’s je op onze website bezoekt. De Pinterest Tag zorgt ervoor dat jij op Pinterest relevante content van Meditation Moments te zien krijgt en dat onze advertenties beter op jouw behoeftes worden afgestemd. Op die manier kunnen wij jou online beter bedienen. Op het gebruik van deze social media zijn hun algemene voorwaarden en hun privacybeleid van toepassing.

AdRoll-pixel

Onze website gebruikt de AdRoll-pixel. Deze houdt bij welke pagina’s je op onze website bezoekt. De AdRoll-pixel zorgt ervoor dat jij op het internet relevante content van Meditation Moments te zien krijgt en dat onze advertenties beter op jouw behoeftes worden afgestemd. Op die manier kunnen wij jou online beter bedienen.

Share
Share
Pin
Email