Hoe kan ik positiever worden?

14 november 2019

Positief zijn is leuker, inspirerend en zorgt voor meer geluk. Maar hoe kun je positiever worden?

Positief denken

Positief denken creëert je realiteit en is het begin van een positief leven. Dit heeft alles te maken met de wet van de aantrekkingskracht.

De wet van de aantrekkingskracht is een natuurwet die ervoor zorgt dat alles wat je denkt het gelijke aantrekt. Deze wet geldt altijd en overal – ook als je dat helemaal niet wilt.

Als je heel negatief denkt en veel negatieve vibraties uitzendt, trek je deze ook aan. Maar als jij daarentegen veel positieve vibraties uitzendt, komen er meer positieve dingen op je pad.

Door positief te denken kun je er dus voor zorgen dat je leven ook daadwerkelijk positiever wordt.

Natuurlijk kunnen er dingen gebeuren waardoor je het moeilijk vindt om positief te blijven. Je ziet misschien veel onrecht om je heen, armoede of geweld. Dingen waar je niet altijd iets aan kunt veranderen. Besef je dan dat je wél kunt veranderen hoe je daarop reageert. Ga je er negatief mee om of positief? Leef je vanuit angst en woede of vanuit vreugde en liefde?

positiever worden

Positiever worden door dankbaarheid

Goed nieuws! Je kunt positiviteit trainen. Je hoeft niet geboren te worden met een ‘positief gen’. Iedereen kan positief zijn en het is iets wat je jezelf kunt aanleren. Maar dat vraagt wel om een beetje oefening.

Een van de manieren om positiever te worden is dankbaarheid. Dankbaar zijn is zo ontzettend krachtig. Met dankbaarheid verander je jouw frequentie en zend je positiviteit uit. Je kunt namelijk niet negatief zijn als je dankbaar bent. Hiermee verhoog je jouw energieniveau en staat van bewustzijn.

Wees dankbaar voor wat je hebt, niet ongelukkig over wat je niet hebt.

1. Begin je dag met dankbaarheid

Dankbaarheid kun je oefenen. Schrijf bijvoorbeeld ’s ochtends als je aan het ontbijten bent 3 of 5 dingen op waar je dankbaar voor bent. Zo start je de dag vanuit positiviteit.

2. Uit je dankbaarheid

Wees je ook overdag bewust van de dingen waar je dankbaar voor bent. Ben je ontzettend blij met een persoon in je leven? Stuur hem of haar een lief kaartje. Of vertel je collega dat je dankbaar bent voor zijn hulp. Zo houd je dankbaarheid niet voor jezelf, maar geef je het ook aan een ander.

3. Dankbaarheidsmeditatie

Of neem ’s avonds voor het slapen 10 minuten voor jezelf. Sluit je ogen, adem een paar keer in en uit en stel jezelf de vraag: waar ben ik dankbaar voor vandaag?

Vind je dit lastig? In de Meditation Moment App staan dankbaarheidsmeditaties die je hierbij kunnen helpen. De geleide meditaties met een combinatie van stem en muziek kunnen de gevoelens van dankbaarheid versterken.

Michael Pilarczyk

Michael is oprichter en stem van Meditation Moments. De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Ook toegang tot alle gratis meditaties?

Meer rust in je hoofd? Probeer de Meditation Moments app gratis

Ook interessant: