Korte meditaties voor een fijne break tussendoor

25 mei 2020

Mediteren hoeft niet moeilijk of lang te zijn. Met een paar minuten per dag merk je al verschil. Juist als je het megadruk hebt en er altijd iets is om te doen, is het fijn om een paar minuten per dag te reserveren voor jezelf. Met onze korte meditaties wordt dit nóg makkelijker.

Mediteren als korte break

Moet je ’s ochtends om 5 uur opstaan om te mediteren, zoals de monniken dat doen? Of is ’s avonds mediteren juist beter voor je?  

Als je geen ochtendmens bent, moet je zeker niet vroeg je bed uit gaan om een paar minuten op je meditatiekussentje te gaan zitten. En als je ’s avonds andere dingen te doen hebt dan hoef je je echt niet te haasten om nog een momentje stilte te pakken.

Als het om mediteren gaat is er geen goed of fout. Het is allereerst al ontzettend goed dat je überhaupt de tijd neemt om mediteren te ontdekken. En daarnaast kan je ook prima overdag mediteren!

Korte pauze tijdens een drukke dag

Er heerst een clichébeeld rondom meditatie dat je hiervoor uren in stilte moet zitten omdat je dan pas ‘goed’ mediteert. Maar het tegendeel is waar. Mediteren hoeft echt niet lang te duren om effect te hebben. Al na een paar minuten mediteren kun je je beter voelen.

Wij weten ook dat niet iedereen zeeën van tijd heeft. Daarom hebben we speciale meditaties gemaakt als ‘korte break’. Dit zijn meditaties waar je jouw dag mee kunt beginnen of afsluiten, maar die je ook kunt doen als korte pauze tijdens een drukke dag.

Het midden van de dag kan hier juist een prachtig moment voor zijn. Mediteren is namelijk een manier om even uit te tunen, in te tunen bij jezelf en stil te zijn. En júist als je druk aan het werk bent is dit soms hard nodig. 

Gratis korte meditaties voor tussendoor

In de Meditation Moments App staan talloze korte meditaties die je ’s ochtends kunt doen, als pauze overdag of ’s avonds voor het slapen. Dit kan al vanaf 3 minuten! Nog nooit gemediteerd? Juist dan zijn deze korte meditaties fijn om mediteren mee uit te proberen. 

Ben je nieuwsgierig geworden? Hieronder vind je twee voorbeelden van ‘korte break’ meditaties. Dim de lichten, zet je koptelefoon op en ga er lekker voor zitten. Relaxed word je er zeker van! 

Korte meditatie | 5 minuten dankbaarheid  

Deze krachtige, korte meditatie duurt slechts 5 minuten en kun je op elk moment van de dag doen. Het is een meditatie gericht op dankbaarheid waarmee je nét wat meer bewust wordt van alle mooie dingen om je heen. Doe het ’s ochtends na het wakker worden, tijdens de pauze van je werk of tijdens een wandeling (dat laatste kan ook erg fijn zijn).

Dankbaarheid voelen is een goede manier om je te blijven verwonderen over de mooie en fijne dingen in het leven. Als je regelmatig dankbaar bent zul je merken dat je je een stuk beter gaat voelen.

Korte meditatie | Focus op dit moment

Met deze korte meditatie van 4 minuten breng je jouw gedachten weer terug naar het nu. Dit is vooral fijn om te doen als je merkt dat je je slecht kunt concentreren, bijvoorbeeld als je aan het werk bent. Na het nemen van een korte break – waarbij je je vooral richt op je lichaam en ademhaling – kun je daarna weer full focus knallen.  

Deze en andere korte meditaties vind je in onze Nederlandstalige meditatie app Meditation Moments. Direct meer stilte in jezelf? Download de Meditation Moments App in de App Store of Google Play.

Michael Pilarczyk

Michael is oprichter en stem van Meditation Moments. De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Ook toegang tot alle gratis meditaties?

Meer rust in je hoofd? Probeer de Meditation Moments app gratis

Ook interessant: