“Ik kan niet slapen” – zo los je jouw slaapprobleem op!

“Ik kan niet slapen” is iets wat je het liefst nooit hoeft te zeggen. Want wat is het vervelend als je ’s nachts wakker bent en al uren naar het plafond ligt te staren. Het lukt je maar niet om in slaap te vallen… Heb jij vaak last van slaapproblemen en ben je op zoek naar tips om beter te slapen? Wij hebben de belangrijkste voor je op een rij gezet. 

Slecht slapen beïnvloedt je leven

Een goede nachtrust is essentieel voor je gezondheid. Als je niet goed slaapt, ben je overdag moe en futloos. Dit heeft invloed op je gezondheid, prestaties en geluk. 

Slecht slapen heeft dan ook veel invloed op je leven, meer dan ‘een beetje moe’ zijn. Als je slecht slaapt word je ’s ochtends niet uitgerust wakker. Je kunt je ogen nauwelijks open houden en hebt het gevoel alsof je maar een paar minuten geslapen.

Overdag ben je moe en heb je weinig energie. Hierdoor ben je eerder geïrriteerd, kun je je slecht concentreren en ben je negatief. Je bent sneller vatbaar voor stress en waarschijnlijk ook niet zo gezellig voor je collega’s en familie.

En vaak, als je dan éindelijk weer in bed ligt, kun je de slaap maar moeilijk vatten. Je bent moe, maar het lukt je niet goed om in slaap te vallen. Hierdoor kom je in een vicieuze cirkel terecht.

“Ik kan niet slapen…” Dít is wat je ertegen kunt doen!

Een goede nachtrust is dus belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je weer lekker slaapt? “Ik kan niet slapen” is met onderstaande tips zó opgelost! 

1. Creëer een fijne slaapruimte

De juiste omgevingstemperatuur in je slaapkamer is belangrijk. Zorg ervoor dat je het niet te koud, maar zeker ook niet te warm hebt. Lig je te zweten in bed? Zet dan een raampje open (ja, ook in de winter). Dit zorgt voor genoeg frisse lucht en de juiste slaapkamertemperatuur. Laat de verwarming in de slaapkamer liever uit. 

Zorg daarnaast voor een lekker schoon bed, een fijn matras en een goed kussen. Wees lief voor jezelf en maak het zo comfortabel mogelijk. Dan is de kans groter dat je als een engeltje in slaap valt zodra je hoofd het kussen raakt. 

2. Bereid je voor op de nacht 

Wat je doet voordat je in bed gaat liggen heeft veel invloed op hoe je slaapt. Ben jij bijvoorbeeld nog tot ’s avonds laat op je laptop aan het werk? Of neem je jouw mobiel mee in bed om nog een tijd door Instagram te scrollen? 

Bereid je in plaats daarvan voor op de nacht. Drink na 3 uur geen koffie meer (cafeïne blijft nog lang – minimaal 6 uur – in je lichaam zitten) en probeer een uur voordat je gaat slapen niet meer op blauwe schermen te kijken. Neem een lekker warm bad, ga wat lezen of luister naar muziek.  

Maak er een avondritueel van dat je elke avond kunt uitvoeren. Zodra je aan je ritueel begint, bereidt je lichaam zich langzaam voor op de nacht en word je steeds een stukje meer ontspannen.

3. Kan je niet slapen? Blijf vooral rustig

We hebben allemaal weleens meegemaakt dat we heel graag wilden slapen, maar dat het gewoon niet lukte. Dit is extra vervelend als je de volgende dag een belangrijke afspraak of belangrijk tentamen hebt. Niet gek dus dat de zoekterm ‘ik kan niet slapen’ elke nacht wel een paar keer wordt ingetypt in Google. 

Probeer als dit gebeurt vooral rustig te blijven. Raak niet in paniek en ga niet stressen, dan maakt je lichaam namelijk cortisol aan en blijf je juist wakker en alert. En dat wil je niet! Probeer dus niet te denken aan dat je niet kan slapen en doe vooral niet hard je best om in slaap te vallen.

Accepteer in plaats daarvan dat je nog wakker bent en blijf rustig. Je zult zien dat je dan sneller in slaap valt dan als je in paniek raakt en wanhopig schaapjes gaat tellen. Zet bijvoorbeeld rustgevende muziek aan waarmee je je gedachten tot bedaren en je lichaam tot rust brengt.

4. Zet een slaapmeditatie aan 

Een van de manier om rustig te blijven is door een fijne slaapmeditatie aan te zetten. Meditatie verbetert de kwaliteit van je nachtrust. Een slaapmeditatie zal je helpen om beter en dieper te slapen. Doordat je je lichaam volledig (zowel fysiek als mentaal) tot rust brengt, zet je alle prikkels van de dag opzij en ga je ontspannen de nacht in. Elke vezel in je lichaam komt tot rust. Hierdoor ga je veel meer ontspannen de nacht in én slaap je beter en langer. Je leert om te gaan met storende gedachten die je anders uit je slaap houden.

Ook op de lange termijn zorgt meditatie voor een betere nachtrust. Door regelmatig te mediteren neemt het slaaphormoon melatonine in je lichaam toe, waardoor je sneller en beter in slaap kunt vallen. En ’s nachts beter slapen heeft ook overdag effect! Je bent energieker en voelt je uitgerust.

Heb jij last van een slaapprobleem zoals slaapapneu of insomnie? Overleg dan altijd met een medisch specialist of slaapdeskundige. Meditatie kan helpen bij slaapproblemen, maar mag niet gezien worden als vervanging van medisch advies.

Must read: Hoe moet je mediteren? Mediteren in 5 stappen

Waarom mediteren als je niet kan slapen?

Met meditatie richt je jouw aandacht op één ding. Je adem, een stem, een object… Telkens als je afdwaalt breng je je aandacht weer terug. Uiteindelijk merk je dat gedachten die in je opkomen niet meer storend zijn maar gewoon als kleine wolkjes voorbijdrijven.

Op deze manier ‘train’ je je hersenen. Het brein verandert namelijk als je regelmatig mediteert. Zo is er bij mensen die mediteren minder hersenactiviteit in de gebieden die gerelateerd zijn aan angst en depressie en juist meer hersenactiviteit in de gebieden die gerelateerd zijn aan het verdragen van pijn.

Daarnaast train je je hersenen om minder bezig te zijn met gedachten over het verleden of de toekomst en om meer in het huidige moment te zijn. Dit zorgt ervoor dat je minder snel afgeleid bent, minder vatbaar bent voor stress, je fijner voelt én beter kunt slapen. 

Ook interessant: Voordelen van meditatie: waarom beginnen met mediteren?

Geleide slaapmeditatie bij slaapproblemen

Maak er een gewoonte van om elke avond in bed een paar minuutjes te mediteren. Dat wilt zeggen: een momentje rust nemen, even goed ademhalen en jezelf (lichamelijk en mentaal) voorbereiden op de nacht. Een slaapmeditatie helpt je om beter en dieper te slapen. Je brengt alle gedachten tot rust die je anders mee de nacht in zou nemen.

  • Ga comfortabel zitten of liggen. Het is vooral fijn als je jezelf al hebt voorbereid op de nacht (lees: tanden gepoetst, pyjama aan) zodat je gewoon lekker in slaap kunt vallen tijdens het mediteren mocht dat gebeuren (en je niet wakker schrikt omdat je je kleren nog aan hebt).
  • Zet een fijne slaapmeditatie aan of speel een rustig muziekje af. De meditaties en muziek uit de Meditation Moments app stoppen vanzelf als ze zijn afgelopen.  
  • Richt vervolgens je aandacht op je ademhaling. Adem 4 seconden in, 5 seconden uit. 4 seconden in, 5 seconden uit. Adem net iets langer uit dan in en vind hier een ritme in.
  • Komen er gedachten in je op? Merk ze op en laat ze los. Breng je aandacht vervolgens weer terug bij je ademhaling. Als je een geleide meditatie luistert neemt de stem je vanzelf mee in de meditatie en hoef je dus alleen maar te luisteren en ontspannen. 
  • Na een tijdje zul je merken dat je steeds meer tot rust komt. Of je merkt niets en bent heerlijk in slaap gevallen! 

Test nu zelf een slaapmeditatie uit:

Val beter in slaap met deze gratis slaapmeditaties!

Kan jij niet slapen zoals je dat het liefst zou willen? Val jij bijvoorbeeld moeilijk in slaap? Of slaap je niet diep genoeg? In de Meditation Moments app staan slaapmeditaties van 3, 7, 10, 15 minuten en lange meditaties van 20 en 30 minuten. Verdiep je in de wereld van de meditatie. Heb je weinig tijd? Begin dan met een korte meditatie van een paar minuten. Uiteindelijk vind je het misschien heerlijk om wat langer te mediteren. Bereid je voor op de nacht en word uitgerust wakker!

Lig jij dus klaarwakker in bed en blijft je hoofd maar malen? “Ik wil slapen. Ik kan niet slapen. Wáárom kan ik niet slapen?” Zet een fijne slaapmeditatie op en voor je het weet val je als een roos in slaap! 

Welterusten! 

Michael Pilarczyk

Michael is oprichter en stem van Meditation Moments.
De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer de app gratis!

Wij gebruiken cookies om het bezoek op de website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken.
AkkoordPrivacy instellingen

AVG

  • Google Analytics
  • Facebook Pixel
  • Pinterest Tag
  • AdRoll-pixel

Google Analytics

Onze website gebruikt een Google Analytics tracking-code. Deze houdt bij welke pagina’s je op onze website bezoekt. Op die manier kunnen wij jou online beter bedienen. Op het gebruik van Google Analytics zijn hun algemene voorwaarden en hun privacybeleid van toepassing.

Facebook Pixel

Onze website gebruikt de Facebook Pixel. Deze houdt bij welke pagina’s je op onze website bezoekt. De Facebook Pixel zorgt ervoor dat jij op Facebook relevante content van Meditation Moments te zien krijgt en dat onze advertenties beter op jouw behoeftes worden afgestemd. Op die manier kunnen wij jou online beter bedienen. Op het gebruik van deze social media zijn hun algemene voorwaarden en hun privacybeleid van toepassing.

Pinterest Tag

Onze website gebruikt de Pinterest Tag. Deze houdt bij welke pagina’s je op onze website bezoekt. De Pinterest Tag zorgt ervoor dat jij op Pinterest relevante content van Meditation Moments te zien krijgt en dat onze advertenties beter op jouw behoeftes worden afgestemd. Op die manier kunnen wij jou online beter bedienen. Op het gebruik van deze social media zijn hun algemene voorwaarden en hun privacybeleid van toepassing.

AdRoll-pixel

Onze website gebruikt de AdRoll-pixel. Deze houdt bij welke pagina’s je op onze website bezoekt. De AdRoll-pixel zorgt ervoor dat jij op het internet relevante content van Meditation Moments te zien krijgt en dat onze advertenties beter op jouw behoeftes worden afgestemd. Op die manier kunnen wij jou online beter bedienen.

Share
Share
Pin