fbpx

Omgaan met een hooggevoelig kind: hoe meditatie kan helpen

Een hooggevoelig kind ervaart de wereld nét iets anders dan andere kinderen. Hooggevoelige kinderen hebben wat meer tijd nodig om prikkels te verwerken, kunnen emoties sterker ervaren en zitten vaak veel in hun hoofd. Meditatie is een fijne manier voor deze kids om goed te aarden en niet overprikkeld te raken.

Hooggevoeligheid of hoogsensitiviteit?

Hooggevoeligheid, hoogsensitiviteit, HSP… In de praktijk worden deze termen veel door elkaar gebruikt. Maar er zit wel degelijk een verschil tussen. 

Wat is hooggevoeligheid?

Hooggevoeligheid is een emotionele reactie en kan ontstaan als stress zich chronisch opstapelt. Als je zelf stress hebt, merk je dat je bijvoorbeeld sneller moet huilen, minder aankunt of sneller boos wordt. Als de stress weg is, gaan deze emotionele reacties ook vaak vanzelf weer weg. 

Maar als stress zich blijft opstapelen en je doet er niets tegen, kun je uiteindelijk burn-out raken. Als reactie op een burn-out kan vervolgens hooggevoeligheid ontstaan. Iemand met een burn-out heeft te maken gehad met chronische stress en is hierdoor emotioneler, kan niet veel meer verdragen, reageert gevoeliger.. 

Hooggevoeligheid is dus niet aangeboren, maar kan ontstaan als reactie op (te veel) stress. Ook bij kinderen werkt dit zo. Zo kan een hooggevoelig kind extra gevoelig zijn door chronisch te veel stress (al zal dit bij volwassenen vaker voorkomen dan bij kinderen), maar bijvoorbeeld ook door psychische aandoeningen of een trauma. 

Wat is hoogsensitiviteit?

Hoogsensitiviteit daarentegen is een persoonlijkheidskenmerk dat wél aangeboren is. Hoogsensitieve kinderen worden met hoogsensitiviteit geboren, net als dat iemand blauwe of bruine ogen heeft of een lichte of donkere huidskleur. 

Deze kindjes missen als ware een filter waardoor prikkels harder binnenkomen dan bij andere kids. Denk bijvoorbeeld aan fel licht, hard geluid, aanraking of intense geuren. Als deze prikkels te intens zijn of niet goed verwerkt worden, kan een hoogsensitief kind overprikkeld raken. Dit kan zich uiten in heftige emoties als woedeaanvallen of huilbuien. 

Omdat in de praktijk ‘hooggevoeligheid’ vaak wordt gebruikt als term om ‘hoogsensitiviteit’ aan te duiden, zullen we ook in dit artikel geen onderscheid maken. Als we het dus hebben over een ‘hooggevoelig kind’ en ‘hooggevoeligheid’, duiden we daarmee op het aangeboren persoonlijkheidskenmerk

De kenmerken van een hooggevoelig kind

Zo’n 1 op de 5 mensen (20% van de Nederlandse bevolking) is hooggevoelig, waaronder kinderen. In een klas met 25 leerlingen zullen dus gemiddeld 5 kinderen zitten die hooggevoelig zijn. Hooggevoeligheid hoef je niet te zien als ziekte of aandoening, maar meer als een soort eigenschap.

Bij een hooggevoelig kind is het zenuwstelsel sensitiever waardoor hij of zij prikkels op een andere manier verwerkt dan kids die niet hooggevoelig zijn.

Een hooggevoelig kind:

  • kan verlegen en introvert overkomen maar is dat niet;
  • is vaak vertrouwd met zijn of haar eigen omgeving (bijvoorbeeld een eigen bedje);
  • is eerder geprikkeld door te hard geluid, te fel licht, drukke ruimtes;
  • reageert op emoties en gemoedstoestanden van anderen;
  • heeft vaak meer tijd nodig om alle prikkels te verwerken.

Daarentegen is een hooggevoelig kind vaak ook heel intuïtief, hulpvaardig, creatief en authentiek. Hooggevoeligheid is dus ook een prachtige eigenschap, vooral als hier goed mee omgegaan wordt. 

Hooggevoeligheid als talent

Hooggevoeligheid is een fijne eigenschap, bijna een talent, maar kan ook in het nadeel werken. Vooral als de omgeving er niet op afgestemd is. Onze haastige, prestatiegerichte samenleving kan veel invloed hebben op een hooggevoelig kind

Daarnaast denken hooggevoelige kinderen wat dieper en langer na over alles wat ze meemaken. Gebeurtenissen dragen ze vaak langere tijd met zich mee. Als ze rustig in bed liggen kunnen de gedachtes de overhand nemen, met slaapproblemen als gevolg.

Meditatie kan voor een hooggevoelig kind een manier zijn om gedachten los te laten. Voor een rustiger hoofd, een betere nachtrust en beter bestand tegen prikkels!

Hooggevoeligheid en mediteren

Mediteren

Ga regelmatig samen met je kind een paar minuutjes mediteren, bijvoorbeeld na schooltijd of voor het slapengaan. Vooral voor een hooggevoelig kind kan dit heel fijn zijn. Je kind leert op deze manier om gedachten even op pauze te zetten en rustig te worden. Als dit een routine wordt, heeft je kind een tool om op terug te kunnen grijpen als het allemaal even te veel wordt.

Voor kinderen kan het (net als voor volwassenen) in het begin lastig zijn om te mediteren. Daarom zijn speciale kindermeditaties zo fijn. Deze meditaties zijn ingesproken en nemen kinderen mee in een positief verhaal over dankbaarheid, ademhaling, visualisatie, liefde, positiviteit…

Hun creativiteit en voorstellingsvermogen wordt aangesproken. Het luisteren alleen al is rustgevend en echt een momentje op zich. De aandacht gaat naar binnen.

+ Download de Meditation Moments App en je vindt korte en lange kindermeditaties onder het moment ‘visualisatie’. Download de app hier!

hooggevoelig kind
4 manieren om niet overprikkeld te raken

Naast mediteren zijn er andere fijne manieren voor een hooggevoelig kind om niet overprikkeld te raken en beter te aarden:

#1 Fijne plek

Voor een hooggevoelig kind kunnen situaties met veel prikkels intenser zijn. Ze kunnen dus moe thuiskomen na een dagje school of spelen met vriendjes en vriendinnetjes. Het is daarom goed als je kind thuis tot zichzelf kan komen. Richt bijvoorbeeld een fijn plekje in de slaapkamer in met veel knuffels, een warme deken en rustgevende muziek zodat je kind zich terug kan trekken en af kan sluiten.

#2 Ontspannen  

Mediteren is voor een hooggevoelig kind een fijne manier om te ontspannen, maar er zijn genoeg andere manieren om dit te doen. Hierbij is het fijn om de televisie, iPad of spelcomputer uit te laten, omdat die juist voor extra prikkels kunnen zorgen. Laat je kind daarentegen:

  • lekker buiten wandelen, bijvoorbeeld door in het bos op zoek te gaan naar mooie blaadjes of takken.
  • even niets doen, vervelen. Dit geldt overigens ook voor volwassenen. We zijn vaak zo gewend om ‘nuttig’ bezig te moeten zijn, dat we ‘verveling’ zoveel mogelijk willen voorkomen. Maar juist dat kan heel nuttig zijn! 
  • rustig lezen in een fijn boek (die niet al te spannend is). 
  • spelen met fysiek speelgoed, tekenen, knutselen, zingen… Bij voorkeur alleen en op een rustige plek, zodat je kind even goed tot zichzelf kan komen.

#3 Reinigen 

Als je in aanraking komt met andere mensen, pik je een beetje van hun energie op. Ditzelfde geldt ook voor bepaalde situaties. Deze energie blijft aan je ‘plakken’ en kan invloed op je hebben. Zo kan het zomaar zijn dat je heel vrolijk was, maar na een gesprek met een vriendin ineens veel verdriet voelt. Dat verdriet hoort dan niet bij jou, maar heb je opgepikt van je vriendin.

Deze energie kun je kwijtraken door een douche te nemen en te visualiseren dat de energie van anderen via het putje wegstroomt. Ook je kind kun je dit leren. Een hooggevoelig kind is  namelijk nog gevoeliger voor de energie van anderen. Laat hem of haar tijdens het douchen alle negatieve energie, indrukken en zorgen van de dag wegspoelen. Zo staat je kind tegelijkertijd stil bij de dag en gaat hij of zij met een prettig gevoel en rustig hoofd slapen.

#4 Bewegen  

Lekker dansen, zingen, huppelen, stampen, spelen. Een kind mag kind zijn. Gooi alles eruit! Zet een knallend nummer aan en laat je kids zich helemaal uitleven. Danspasjes mogen ze vergeten, het gaat erom dat ze even helemaal in het nu komen. Dit is ook bijna een vorm van meditatie. (En niet alleen voor kinderen heel fijn…)

Heb je een hooggevoelig kind? Probeer de kindermeditatie De Toverspiegel uit de Meditation Moments App!

Michael Pilarczyk

Michael is oprichter en stem van Meditation Moments.
De app voor meer rust in je hoofd, minder stress, inspiratie en heel veel relaxte momenten. Met tientallen meditaties voor elk moment van de dag.

Probeer de app gratis!

Wij gebruiken cookies om het bezoek op de website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken.
AkkoordPrivacy instellingen

AVG

  • Google Analytics
  • Facebook Pixel
  • Pinterest Tag
  • AdRoll-pixel

Google Analytics

Onze website gebruikt een Google Analytics tracking-code. Deze houdt bij welke pagina’s je op onze website bezoekt. Op die manier kunnen wij jou online beter bedienen. Op het gebruik van Google Analytics zijn hun algemene voorwaarden en hun privacybeleid van toepassing.

Facebook Pixel

Onze website gebruikt de Facebook Pixel. Deze houdt bij welke pagina’s je op onze website bezoekt. De Facebook Pixel zorgt ervoor dat jij op Facebook relevante content van Meditation Moments te zien krijgt en dat onze advertenties beter op jouw behoeftes worden afgestemd. Op die manier kunnen wij jou online beter bedienen. Op het gebruik van deze social media zijn hun algemene voorwaarden en hun privacybeleid van toepassing.

Pinterest Tag

Onze website gebruikt de Pinterest Tag. Deze houdt bij welke pagina’s je op onze website bezoekt. De Pinterest Tag zorgt ervoor dat jij op Pinterest relevante content van Meditation Moments te zien krijgt en dat onze advertenties beter op jouw behoeftes worden afgestemd. Op die manier kunnen wij jou online beter bedienen. Op het gebruik van deze social media zijn hun algemene voorwaarden en hun privacybeleid van toepassing.

AdRoll-pixel

Onze website gebruikt de AdRoll-pixel. Deze houdt bij welke pagina’s je op onze website bezoekt. De AdRoll-pixel zorgt ervoor dat jij op het internet relevante content van Meditation Moments te zien krijgt en dat onze advertenties beter op jouw behoeftes worden afgestemd. Op die manier kunnen wij jou online beter bedienen.

287 Shares
Share192
Share
Pin95